Vsi smo (bili) ustvarjalni in podjetni
Podjetnost je vgrajena v vsakega izmed nas, sicer ne bi niti shodili.
Vsak dan prejemamo ideje, se precej pritožujemo in vemo, kako bi kaj naredili bolje. Le redki pa probleme obravnavamo kot izzive in glede njih tudi nekaj storimo.
Odgovornost za prihodnost organizacije je na vseh, ne le na managementu.
Opazujte, razmišljajte, komunicirajte. Svoja opažanja problemov, ideje in rešitve preverjajte pri potencialnih strankah. Če dobite dovolj pozitivnih povratnih informacij, jih skupaj s svojo strastno zgodbo predstavite svojim sodelavcem in managementu – kaj bi bilo dobro narediti. Če se boste za pozornost borili zgolj z izjavo »imam idejo«, je zelo malo verjetno, da boste uspeli. Reševanje izzivov je precej več kot zgolj generiranje idej; z idejami se reševanje izzivov šele začne.
Predstavljanje priložnosti (pitchanje)
Pri predstavljanju priložnosti se morate z managementom, ki razpolaga z viri, uskladiti vsaj glede (1) ciljnega segmenta strank, (2) konkretnega problema, ki ga rešujete, in (3) vrednosti, ki jo ustvarjate za stranke in organizacijo. Obstaja precejšnja verjetnost, da vas management, sodelavci in kasneje tudi stranke ne bodo razumeli, ker o zadevi ne razmišljajo toliko in na enak način kot vi. Za večjo prodornost si pomagajte s tehnikami, ki jih uporabljajo start-upi – v iskalnik vpišite naslednje pojme:
-
Simon Sinek - Golden Circle (o pomenu odgovora na vprašanje Zakaj?),
-
Elevator pitch (kratka predstavitev, ki jo uspete povedati v eni minuti, ko se peljete z dvigalom),
-
Sequoia pitch (struktura pica, ki jo pričakujejo profesionalni investitorji),
-
Kawasaki 10-20-30 (o strukturi predstavitve z 10 točkami v 20 minutah z velikostjo pisave 30 točk),
-
oziroma uporabite enega od GenAI orodij (ChatGPT, Gemni, Claude, Copilot ...)
Organiziranje tima je ključno.
Tim mora imeti vodjo, vendar ni nujno, da je glavni avtor ideje ali inovacije tudi vodja. Ne obremenjujte se preveč z organizacijo – ta je začasna, dokler ne najdete poslovnega modela, v katerega se splača vlagati. Vsaj na začetku delajte z najmanjšim možnim timom, vendar ne s premajhnim. V idealnem timu za fazo raziskovanja problema in rešitev sta običajno potrebna dva do trije komplementarni sodelavci, ki vsebinsko pokrivajo razvoj (tehnologija), dizajn (uporabnik) in marketing (trg). Super je, če vam management omogoči proste "petke", katerim pa boste morali sami dodati še vsaj dva dni dela v popoldanskem in vikend času. Brez tega ne bo šlo ali pa bo šlo neuspešno počasi.
Postavite prioritete.
Bistvo vitkega razvoja je sistematično odpravljanje negotovosti, in to ne katere koli. Prednost imajo najbolj negotove domneve z največjim vplivom. Te najprej potrdite ali ovrzite. Pojdite med ljudi. Za stik s kupci in trgom si vzemite dovolj časa. Za preverjanje problemov in rešitev ne najemajte zunanjih sodelavcev.
Ne zapravljajte virov.
Uspeh vsake ekipe je pogojen s časom, ki ga uspete vlagati v odkrivanje problemov in snovanje rešitev. Odstranite vse, kar vam jemlje čas in energijo za hitrejše delo na vašem internem start-upu. Ne lotevajte se novih stvari, ne da bi premislili in se odločili, kaj boste prenehali delati ali čemu se boste odpovedali. Vaš čas je vreden več kot denar. Druge priložnosti morda ne bo.
Sodelujte s kolegi.
Bodite pameten uporabnik z maksimalnim izkoristkom razpoložljivih virov v svoji organizaciji. Redno komunicirajte in sodelujte z drugimi oddelki ter se ne bojte drugačnih mnenj. Vključujte management, sodelavce, stranke, poslovne partnerje in javnost. Tuje izkušnje so zelo pomembna bližnjica za vaše lastne izkušnje.
Skrivnost vašega uspeha je, da se zaljubite v problem, ki ga je vredno rešiti. Če se boste zaljubili v pravi problem, boste našli tudi pravo rešitev, in lastniki problema vam bodo vašo ljubezen prej ko slej vrnili in zanjo tudi plačali.